Alumn Jakob Bratthall Tideman – idag Project- och Engagement manager

Jakob ler mot kameran.
Jakob Bratthall Tideman

Jakob har både en kandidatexamen och en magisterexamen från Institutionen för informatik vid Lunds Universitet. Han blev klar med sin magisterexamen våren 2018.

Berätta om vad du arbetar med idag!
– Idag arbetar jag som Project- & Engagement Manager på Capgemini i Malmö. Rollen innefattar att jag dels ansvarar för de projekt som vi levererar gentemot våra kunder, men också har ett internt ansvar vad gäller hur vi ska analysera, utveckla och följa upp på våra befintliga och framtida uppdrag.

Vad är den främsta anledningen till att du arbetar med det du gör?
– Den främsta anledningen till att jag arbetar med det jag gör idag är för att jag trivs med att ha en fot inom business och en fot inom digital utveckling och transformation. Att arbeta som projektledare kräver en övergripande förståelse för vad marknaden efterfrågar och industriella standarder, men också förståelse kring vilka tekniska aspekter som krävs, och hur man kan bryta ner arbetet i lagom stora delmoment.

Hur förberedde Institutionen för informatik och Ekonomihögskolan dig för arbetslivet och en karriär inom ditt område?
– Jag läste både Kandidaten och Magistern på Institutionen för Informatik, och jag kan säga med all säkerhet att jag inte hade varit där jag är idag om det inte varit för utbildningens utformning och omfattning. Den röda tråd som man letar efter under sin tid som student blir väldigt tydlig efter några år i karriären. Man ser tydligt varför vissa moment ansågs så viktiga, och man börjar se relationer mellan områden man tidigare inte kunnat se. Utbildningen är således en alldeles utmärkt språngbräda ut i arbetslivet, både vad gäller att bygga grundläggande förståelse, men också vad gäller trendspaning och framtidens digitala innovationer.

Vilka råd skulle du ge dig själv om du började med dina studier nu?
– Jag skulle säga "Lita på processen och ta till dig det som sägs”. Att få högsta betyg på tentorna kan visserligen verka viktigt, men lika viktigt skulle jag säga det är att ta till sig det som lärs ut, och omsätta det på ett sätt som gör att du kan navigera dig mot en framtida drömposition i karriären.

Berätta om dina förväntningar på framtiden.
– Marknaden är otroligt spännande just nu, och utvecklingen går exponentiellt framåt. Mina förhoppningar är att vi hoppar på tåget vad gäller nya innovationer och spännande lösningar som kommer ut på marknaden, och implementerar det i våra företag på ett nyttigt och fördelaktigt sätt. Framtiden är ljus!

Vad gillar du att göra utanför jobbet?
– Utanför jobbet är jag med mina fantastiska hundar, med vänner och kollegor, eller på Crossfit pass.

Har du någon dold talang/partytrick?
– Jag är en duktig musiker, och spelar både saxofon, piano, elgitarr och fiol.