Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Årets julklapp 2023 är sällskapsspelet: ”Skapar gemenskap, men kan förstärka sociala gränser”

Sällskapsspelet är årets julklapp. I alla fall om Handelns Utredningsinstitut, HUI, får rätt i sin spaning, lanserad i dag 16 november. Men vad säger detta om vår samtid? Vi frågade Patrik Stoopendahl, forskare inom marknadsföring och digitala kundresor.

– Utnämningen av sällskapsspelet som årets julklapp är meningsfull på flera sätt. Konsumentens tendens att söka inre trygghet i oroliga tider är inte ny. HUI:s analys kan ha inspirerats av begreppet ”cocooning”, myntat av trendspanaren Faith Popcorn. Det beskriver en inåtvänd strävan efter säkerhet och välbefinnande. Även andra produkter, som meditationsappar eller en varm filt, hade kunnat väljas som julklappar i linje med samma trend, säger Patrik Stoopendahl, gästdoktorand inom marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 

Årets julklapp ska reflektera tidsandan

HUI motiverar sitt val av sällskapsspelet som årets julklapp av konsumenternas växande behov av att vända blicken inåt mot familj och vänner i en tid då omvärlden ter sig mer osäker. För att kvalificera sig som årets julklapp bör en produkt reflektera vår tids anda, vara en nyhet eller ha återvunnit popularitet, och ha sålts väl under året. Enligt pressmeddelandet från HUI erbjuder sällskapsspelet en tillflykt från "krig, våld och ekonomiska svårigheter", möjliggör en stunds avkoppling från yttervärlden och främjar närhet med nära och kära. 

– Det är intressant att spekulera kring årets julklapps eventuella performativa effekt. Påverkar den konsumenters köpbeteende eller anpassar handlare sina strategier efter den? För trendmedvetna konsumenter kan utnämningen fungera som en vägledning inför köp. För handeln och tillverkarna innebär årets julklapp en möjlighet att bredda sitt spelutbud inför julhandeln, säger Patrik Stoopendahl.

Inåtvänd julklapp i tider av stora samhällsfrågor

Patrik Stoopendahl lyfter även att HUI:s roll som inflytelserik aktör i detta sammanhang även innebär ett ansvar.

– Tidigare julklappar har inte alltid varit utan kontrovers. Under pandemin valdes evenemangsbiljetter som julklapp, och vissa produkter, som bakmaskiner, har inte sålt särskilt bra. Valet av sällskapsspelet kan också kritiseras, både som produkt och fenomen. Spelet förutsätter ett socialt sammanhang, vilket kan vara exkluderande för de som saknar nära vänner eller familj. Frågan uppstår om det är lämpligt att främja inåtvändhet i en tid då stora samhällsfrågor kräver vår uppmärksamhet. Sällskapsspel kan skapa gemenskap bland deltagare men även oavsiktligt förstärka sociala gränser, säger han.

Klassiska spel under granen eller VR-spel?

Patrik Stoopendahl förväntar sig en intensifierad aktivitet bland detaljhandlare efter utnämningen, med fokus på inköp, logistik, marknadsföring och positionering av erbjudanden. 

– Och konsumenter kommer börja fundera på om det ska vara en klassisk Fia med knuff eller ett VR-spel under julgranen i år, avslutar Patrik Stoopendahl.


HUI:s motivering till att utse sällskapsspelet till årets julklapp 2023

”Att samlas med nära och kära och få en välbehövlig paus från verkligheten är något vi söker oss till i svåra tider. Samtidigt växer ny teknik fram som förnyar en traditionell produktkategori. Årets Julklapp är en gåva som förenar och skapar samhörighet för svenska folket. Årets Julklapp 2023 är sällskapsspelet.”

Årets julklapp på hui.se

Fakta: Årets julklapp

HUI Research utför analys inom handel, konsumtion, samhällsekonomi och stadsutveckling. Institutet ägs avBranschorganisationen Svensk Handel. Sedan 1988 har de utsett Årets julklapp.

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i.
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Årets julklapp genom tiderna

1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Wokpannan
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Platt-teve
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
2021 Evenemangsbiljetten
2022 Det hemstickade plagget
2023 Sällskapsspelet

Källa: HUI